Wintersport

Wintersport is een verzamelnaam voor vormen van sport die als wedstrijdsport, recreatie sport of als vakantiebezigheid op het ijs of sneeuw worden

uitgeoefend. (Bron: wikipedia)

In de volksmond wordt onder wintersport de sneeuwsport verstaan.

Om te kunnen wintersporten (skiën, langlaufen of snowboarden) dienen een aantal elementen bij elkaar te komen. Je hebt beschermende kleding, materiaal, wax, sneeuw, goed weer, technieken en een goede conditie nodig. Weer is niet beïnvloedbaar. Het kan je niet ontgaan zijn, maar Skivereniging Regio Zwolle biedt jou volop mogelijkheden om je conditie op peil te krijgen.

Recreatiesport ook wel breedtesport genoemd

De meeste wintersporters genieten van de recreatiesport.Zij gaan skiën (alpineskiën), snowboarden, langlaufen, Nordic Walking, telemarken, toerskiën.

Sportdiciplines
Op de site van Wikipedia staat uitgebreid uitgelegd welke wedstrijdsporten er zijn. Klik

hier

Topsport en talentherkenning

Bron: NskiV.

Als professionele sportbond begeleidt de NSkiV bijzondere

talenten en topsporters in hun ontwikkeling. Voor sporters die de

ambitie, het talent en het doorzettingsvermogen hebben om hogerop te komen zijn er nationale selecties. Leden van deze nationale selecties worden door de NSkiV ondersteund middels het inrichten van een topsportprogramma.

Het topsportprogramma van de NSkiV heeft tot doel het behalen van podiumplaatsen tijdens World Cups, wereldkampioenschappen en uiteindelijk de Olympische Spelen.

Het topniveau in iedere sport is alleen bereikbaar voor een klein aantal zeer grote talenten; de weg er naartoe is lang en moeilijk. De NSkiV heeft de ambitie en de capaciteit om van toptalenten ook topatleten te maken. In dit proces van jonge talentvolle atleet naar topsporter biedt de NSkiV ondersteuning aan atleten die zijn opgenomen in de nationale selectie.

Zoals de Skivereniging Regio Zwolle op dit moment is ingericht is er geen ruimte om mensen te begeleiden naar het niveau van

topsport.

Wat velen niet weten is dat het wedstrijdskiën en snowboarden,

waarvan de World Cups in de winter veelvuldig op de televisie te bewonderen zijn, uitstekend binnen onze eigen landgrenzen

beoefend kan worden. De NSkiV, diverse clubs, teams en

verenigingen organiseren van oktober t/m mei wekelijks ski- snowboardwedstrijden waar vele sporters aktief zijn. Deelnemers op deze wedstrijden zijn beginnende jeugdige sporters, maar ook meer ervaren sporters die trainen om nationaal en internationaal de top te halen. Deze wedstrijden vinden plaats op de kunstbanen, sneeuwbanen in Nederland en op nationale wedstrijden die in de alpen worden georganiseerd. Na veel training en wedstrijdervaring kan je vervolgens de stap maken om aan internationale wedstrijden deel te gaan nemen. (bron:

Bonden op alfabetische volgorde

Aangepaste sporten
De aangepaste ski- en snowboardsport is ondergebracht bij de NskiV. Er zijn twee takken aangepast sporten, de G-sport (voor mensen met een geestelijke beperking) met de daarbij behorende special olympics en de aangepaste sport voor hen met een lichamelijke beperking, met de

paralympics.

Wedstrijdsport Ipcasraces

Organisaties die zich bezig houden met aangepaste sporten

Stg. Sneeuwdroom organiseert jaarlijks een wintersport vakantie voor kinderen met het syndroom van Down en hun gezin.

samenindesneeuw Voor mensen met een geestelijke beperking

Organiseert reizen en skilessen voor mensen met een lichamelijke beperking.

Stichting Wintersport voor gehandicapten Organiseert reizen voor mensen met een lichamelijke beperking.

Vereniging voor gehandicapte wintersporters Organiseert reizen voor mensen met een lichamelijke beperking.

SHOS (stichting Gehandicapten op de ski's) Organiseert skilessen en reizen voor mensen met een lichamelijke beperking.

SSO (st. samen ontspannen) Organiseert reizen voor mensen met een lichamelijke beperking.

Stichting Stoer Winterweken Organiseert reizen voor jeugd met een motorische beperking.

De Wielewaal Organiseert reizen voor jeugd met een lichamelijke beperking.

Vereniging voor Visueel gehandicapte skiërs (NVSV)

De lijst is niet limitatief.

Deze organisaties zijn overigens continue op zoek naar vrijwilligers en donateurs.

Alle activiteiten onder voorbehoud. Buitenactiviteiten zijn afhankelijk van weersomstandigheden.

Disclaimer

Ondanks de constante zorg en aandacht die de Skivereniging Regio Zwolle (SRZ) aan de samenstelling van deze website besteedt, is het mogelijk dat informatie die op deze site wordt gepubliceerd onvolledig of onjuist is. De informatie op www.skiverenigingzwolle.nl wordt regelmatig aangevuld en eventuele wijzigingen kunnen te allen tijde met onmiddellijke ingang en zonder enige kennisgeving worden aangebracht.

De SRZ aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het eventueel niet goed functioneren van deze website. De SRZ aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor onjuistheden en onvolledigheden van de op de website van de SRZ opgenomen informatie en tarieven. De SRZ aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade ontstaan door de inhoud van de – al dan niet door derden aangeboden – informatie op de websites van de SRZ.

Hoewel de SRZ alles in het werk stelt om misbruik te voorkomen, is de SRZ niet aansprakelijk voor informatie en / of berichten die door gebruikers van de website via Internet verzonden worden.

Verwijzingen naar sites die niet door de SRZ worden onderhouden zijn louter ter informatie van de bezoeker opgenomen. Hoewel de SRZ uiterst selectief is ten aanzien van de sites waarnaar verwezen wordt, kan zij niet instaan voor de inhoud en het functioneren daarvan, noch voor de kwaliteit van eventuele producten en / of diensten die daarop worden aangeboden. Elke aansprakelijkheid met betrekking tot sites die niet door de SRZ worden onderhouden, wordt afgewezen.

De SRZ verkoopt, ruilt of verhuurt geen persoonlijke data aan derden, tenzij wij hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gevraagd.